FancyCarol is Ecomarothon Team in Japan
ホーム エコマラソンとは? 活動概要 技術情報 エコラン掲示板 リンク 管理者 問い合わせ
FancyCarol
オリジナル2重タイヤの転がり抵抗
Double Ply Tire
オリジナル2重タイヤとは:単純にタイヤを2枚重ねでリムに取り付けたもの。

What is Double Ply Tire?
We tried to layer two tires on wheel rim.

試作の背景:
 タイヤは空気圧を高くすると転がり抵抗が小さくなる。
 しかし、マイレッジ専用タイヤは8kg/cm^2程度でパンクしやすく、 FANCY CAROLは鈴鹿では
  コーナーでタイヤにかかる負担が大きいことから 7kg/cm^2 位にしか圧をあげていない。
 それに対し、タイヤを2重に巻けば14kg/cm^2位まで圧力を上げることが 出来る。

仮説:
 普通では不可能な高い空気圧を採用することで転がり抵抗を低減できる。

Why did we try double ply tire?
The higher the air pressure of tire is, the lower the rolling resistance becomes.
But tire for mileage car will burst ,when air pressure is higher above 8kg/cm^2.
We confirmed that the double ply tire doesn't burst until it reaches to very high pressure (15kgf/cm^2) by endurance test.
We thought that the double ply tire with very high pressure may achieve lower rolling resistance than single ply tire.

簡易惰行試験結果 Test result of simple test.
3輪の内1輪のみを変更して比較した。
We changed one tire of three wheels.




2重タイヤの方が転がり抵抗が小さい。
The rolling resistance of double ply tire is lower than that of single ply tire.
惰行試験結果: Result of test in proving ground.

簡易惰行試験の結果に反して転がり抵抗は悪化した。
 なぜか、空気抵抗も若干悪化している。

 考察:
 簡易惰行試験の路面はアスファルトのような凸凹のないフラットな路面であ る。
 それに対して試験場の路面は一般の道路と同じ様な凸凹がある。
 そのため、タイヤのゴムが微小の変形を受けていることが予測される。
 このとき、2重タイヤはゴムの体積が2倍になっているため、ゴムのヒステ リシスの
 問題で熱エネルギーへの変換が大きくなったことが考えられる。
 なお、空気抵抗の悪化はカウルがくたびれて、表面の滑らかさが無くなって きたことが
 影響していると考えられる。

The rolling resistance of double ply tire is higher in proving ground!

Observation:
The surface of test road is different between simple test and the test in proving ground.
In proving ground the surface of test course is rough.
And the surface in the simple test is very smooth.
So loss of energy by hysteresis of tire rubber may be different.